O fim

3 juli 2018 - Cajamar, Brazilië

Je hebt er bijna een jaar naartoe gewerkt en wel drie jaar naartoe geleefd. En dan is het opeens voorbij.

Afgelopen week heb ik mijn laatste lessen gegeven aan Sitio Agar, Santa Felicidade Collegio en Gravidade Zero. Jammer, Ik zat er nét lekker in.

Ik ben enorm trots op de kinderen van Sitio Agar en wat ik met hen bereikt heb. Deze kinderen hebben nooit theaterlessen gehad, we begonnen van voor af aan. Daar komt bij dat deze kinderen qua gedrag ook nog veel te leren hebben. In de afgelopen weken zijn deze kinderen erg gegroeid in zowel hun gedrag binnen de lessen als in hun kwaliteiten binnen de les inhoudelijk. Er zijn zelfs stappen gezet van de basisoefeningen richting het écht acteren. Natuurlijk valt er nog veel meer te doen e hoop dat ik niet de laatste theaterdocent zal zijn op de Sitio.

Aan Santa Felicidade hebben we nog flink wat lol gehad tijdens een les improvisatie om de boel af te sluiten en ben ik zelfs getrakteerd op een Salgaldines do quejio door de leerlingen. een delicatesse uit de stad. Een soort oliebol maar dan met kaas... heerlijk... uhum

Voor mijn laatste les aan Gravidade Zero waren alle pappa's mama's broers, zussen, een aantal vrienden en collega's uitgenodigd en hadden we een aardig publiek. Tijdens deze open les hebben de leerlingen laten zien waar ze met deze Hollandees aan gewerkt hebben en hebben we nog gewerkt aan een vrij nieuwe opdracht: het 'inspringsspel' heel moeilijk, maar als het kwartje valt, is het geweldig.

Naast de lessen ben ik de laatste werkweek voor een laatste keer bij Daniela op lesbezoek geweest in Sao Paulo voor mijn onderzoek.

Nu is het eind toch echt in zicht. Na wat geschrijf en gefilm heb ik vandaag mijn ticket geboekt naar Rio de Janeiro om op een andere manier het land en de cultuur te ontdekken en de stage te laten bezinken. Daarna ben ik van plan een paar dagen naar Salvador te gaan. Als dat voorbij is, is het volgende Station Amsterdam. Dat voelt dubbel. Ik ben een beetje verliefd geworden op dit land en heb het gevoel dat ik hier nog veel meer zou kunnen doen, zien en ontdekken.

Aan de andere kant: Ik heb best wel zin in een kroket

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Erik van der Velden:
    3 juli 2018
    Hoi weer een mooi verhaal, als we je op komen halen gaan we gelijk een kroket of frikandel halen voor , fijn dat je het zo na je zin hebt gehad ,een mooie stage ,die niemand je meer af neemt een geweldige ervaring.
    Tot de 20 ste rond 19.00 uur en er is dan echt wel ergens tussen Amsterdam en Den Bosch een kroket of frikandel te verkrijgen.🍔🍟 en bij thuiskomst een lekker Hollands 🍺
  2. Twan:
    4 juli 2018
    Goed verhaal Stan. Dit is een ervaring waar je de rest van je leven met plezier op terug kunt kijken. Ga nog even van dat prachtige land genieten en vast uitkijken naar je kroket.
  3. Marcel:
    4 juli 2018
    Jee man .. dat gaat snel ! Leuke verhalen hoor , enjoy !
  4. Johan en Janny:
    4 juli 2018
    Mooi man, leuke ervaring maar wel snel gegaan 🍺
  5. Ank simon:
    4 juli 2018
    Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt gehad.geniet er nog maar even van.Maar ik zal je verhalen wel gaan missen.xx
  6. Luud van beers:
    4 juli 2018
    Ook ik heb door de weken heen een beetje je verhalen gevolgd,en ik vind het knap dat je dit avontuur in je eentje bent aangegaan!en idd zo als hierboven al gezegd is,dit vergeet je nooit meer.
    Tot snel bij oma en een goeie reis terug naar Nederland.
  7. G M G Ligtenberg-v Noije:
    4 juli 2018
    Geweldig Stan dat de stage zo goed is verlopen . Brazillie zal niet zo maar vergeten zijn.
    Wij hebben gelukkig ook verschillende reizen gemaakt buiten Europa.veel genoten . en bij thuiskomst eerst een bruine boterham met kaas. lekker joh.vlug tot ziens groetjes opa en oma. herineringen blijven lang na sudderen.
  8. Erik van der Velden:
    4 juli 2018
    jij zult Braziliė niet vergeten, maar volgens mij die kids jou ook niet!
    Je zou maar zo'n leuke Hollandse meester voor je klas hebben!
  9. Corine:
    6 juli 2018
    Hé die Stan, mooi reisverslag, leuk om je zo te volgen. Wat een ervaring die je zo opdoet. Geniet ervan, groetjes van Rob, Corine, Danique en Robin