De kop er af

14 mei 2018 - Cajamar, Brazilië

Vorige week donderdag ben ik uitgenodigd om een les te bekijken aan een theaterschool in het centrum van Sao Paulo. Deze school is vergelijkbaar met de theater bachelor opleidingen in Nederland. Naast de bekende acteurs, regie, en schrijversopleidingen ben ik op bezoek geweest bij een twee jaar durende cursus (parttime). Een cursus Comedy.

De methode die gebruikt wordt is niet een eenduidig iets maar fysiek is het zeker. Ik zie elementen Jaques le Coq, Commedia de'll arte en Slapstick. Die donderdag werd er gewerkt met maskerspel.

Naast dit les bezoek heb ik ook de twee klassen gezien in de stad Jundiaí die ik les ga geven. Een groep pubers van een jaar of 14 aan het Santa Felicidade Collegio (middelbare school) die het vak drama zelf gekozen hebben, en een wat gemixte groep bij Gavidade Zero (het meest vergelijkbaar met een cultureel centrum).  Bij allebei de groepen zag ik een stel ongelofelijk enthousiaste en gemotiveerde kinderen. Ik keek gelijk al uit naar de volgende week.

En afgelopen vrijdag en zaterdag was het dan eindelijk zo ver. De groepen waren net zo enthousiast en we hebben genoten van de lessen rondom 'de zeven energieën'. 'Een verrijking voor de kinderen'. Zei de stagebegeleider.

Extra credits naar  Amanda. een vriendin van de stagebegeleidster die de komende tijd mijn Engels/Portugese lessen verstaanbaar zal maken voor de studenten. Zonder haar was dit eerste succes nooit gelukt.

Kortom: leuke klassen, enthousiastme vanuit de begeleider, mij en natuurlijk de kinderen.

Er komt natuurlijk niet iedere dag een stagiair speciaal van de andere kant vanaf de wereld...

Op naar de volgende!

1. Johan en Janny:
    16 mei 2018
    Wat een goede start van dit “avontuur”.