Thuiswedstrijd

16 mei 2018 - Cajamar, Brazilië

Wat een dag. Hier mag over geschreven worden!

Zoals al eerder beschreven verblijf ik bij mijn oudoom in Brazilië. Hij is een Katholieke broeder vanuit de ideeën van St. Montfortaan. Vandaag kwamen 7 van zijn collega's op bezoek van over de hele wereld. zij hadden een wat hogere functie en iets belangrijks te doen in Brazilië. Deze mannen kwamen daarom met ons lunchen bij mijn oom thuis. Er was een lange tafel gedekt. Er was bier, wijn, Carparihna, lekker eten en gezelligheid. Zo raakte ik aan de praat met een Amerikaan en een Haïtiaan (Haïtees, Haïtiër, Haït????) over mijn studie en mijn stage hier. Er was bezoek uit Brazilië, Nederland, Italië, V.S., Haïti, Madagaskar en Colombia. Interessante lunch....... Daarna: de eerste les op Sitio Agar......

Plan A was om dit groepje kinderen een (snelle) basiscursus theater te geven, langzaam naar Slapstick toe te werken en dan een korte presentatie te maken. Plan A gaat niet door.

Het klasje was op een totaal ander niveau dan dat ik verwacht had. De kinderen hadden geen theaterervaring en ze vonden het vrij spannend om te doen. Daarnaast was de concentratieboog vrij kort. Tot mijn verbazing vielen de dramaspelletjes erg slecht en het spelen van korte solo's fantastisch. Stil blijven zitten aan de kant blijft moeilijk. Na een korte pauze werden drie jongetjes ongelooflijk opstandig. ze negeerden de docenten, klierden elkaar en uiteindelijk  nam mijn stagebegeleider ze een poos mee naar buiten. De rust was hersteld en we konden door.

Over het algemeen was deze les een goede try-out. en ik ben op een bepaalde manier erg positief. Ik denk dat ik al door heb waar ik aan toe ben. Ik zie nu dat 2u les een uur te lang is en mijn doel te hoog gegrepen. hier heb ik het over gehad met mijn stagebegeleider. De pedagoog van de Sitio was erg te spreken over mijn les en vertelde dat theater goed was voor hun sociale ontwikkeling. juist voor deze doelgroep.

Mijn nieuwe plan is nu om theaterlessen te geven vanaf de grond af. basisvaardigheden. Zo kunnen de studenten oefenen met hun sociale vaardigheden én komen ze in aanraking met theater. Wat hier al een verrijking op zich is. Ik kan nu leren mijn doelen aan te passen en me te focussen op de basis.

Mijn slapstickreeks/ performance mag ik gaan geven op Gravidade Zero (Cultureel centrum) zodat die toch nog tot zijn recht kan komen. En Bij Gravidade zal dat zeker lukken!

1. Louisa:
    17 mei 2018
    Lekker Stannie! Goed bezig :)
  2. Erik van der Velden:
    17 mei 2018
    Super om te lezen en erg leuk om jou op deze manier te kunnen volgen!
  3. Beppie:
    3 juni 2018
    Je schrijft wel lekker Stan! Leuk om te lezen.
  4. Emése van der Steen:
    9 juni 2018